Een eerlijk advies?

Tijdens de vakantieperiode is enige opschudding ontstaan over makelaars in Den Haag die aan homokoppels hadden geadviseerd bepaalde stadswijken te mijden in hun zoektocht naar een nieuwe woning. Bijvoorbeeld omdat ze daar niet veilig hand in hand over straat zouden kunnen lopen. Of omdat ze te maken kunnen krijgen met andere uitingen van intolerantie tegenover homo’s en lesbiennes. In dit concrete geval ging het om het Haagse Laakkwartier, waar veel moslims wonen.

De SP vond dit wijkadvies ronduit onaanvaardbaar en ook de PvdA liet weten dat makelaars een dergelijk advies beter achterwege kunnen laten. Andere partijen hadden wel begrip voor de betrokken makelaars en riepen het stadsbestuur op de strijd tegen intolerantie in deze wijk harder te voeren.

Met de NVM ben ik van mening dat de makelaar zelfs de plicht heeft om dit soort informatie over een wijk te delen. De makelaar kent de buurt vaak als geen ander. Dus wanneer hij als aankoopmakelaar advies geeft aan woningzoekers moet hij alle relevante informatie aanbieden. Dat is zeker als de potentiële kopers niet uit de betreffende stad zelf komen. In dit geval ging het dan over het niet veilig hand in hand kunnen lopen van twee mannen of twee vrouwen. Het zou ook kunnen gaan over een verkeersonveilige straat met veel ongelukken. Ik vind dat je als makelaar gehouden bent om daarvan melding te maken bij bijvoorbeeld een gezin met kleine kinderen. Zo zou ik mensen ook waarschuwen als zij belangstelling tonen voor een woning in een straat met veel uitgaanslawaai in het weekeinde. Het is uiteraard aan de klant om de informatie te wegen; ze beslissen zelf.

Natuurlijk is het niet fijn dat er wijken zijn waar dit soort maatschappelijke problemen spelen. Maar dat is wel het probleem van de maatschappij en de maatschappij moet dat oplossen. Je mag niet van makelaars verwachten dat zij dit soort problemen verzwijgen. De potentiële koper heeft recht op eerlijk advies, niet alleen over de bouwkundige staat van de woning en over de prijs, maar ook over de omgeving. Het woonplezier van de klant staat altijd voorop.