Het wordt dringen op de markt!

Onze regio doet goed mee in het herstel van de woningmarkt. Zowel wat betreft het aantal transacties als de gemiddelde prijsstijging, beweegt Zuidoost-Brabant zich redelijk in de buurt van het landelijk gemiddelde. Geen buitensporige prijsstijgingen, zoals in Amsterdam en Utrecht, maar ook geen kenmerken van krimp en kramp. Ik ga deze keer al die cijfers niet opsommen; voor de liefhebbers is er op de website van de NVM marktinformatie in overvloed, ook per regio.

Uiteindelijk gaat het niet zozeer om de exacte cijfers, maar om de trend. En ook voor onze regio is die trend: meer transacties, gematigde prijsstijging, snellere verkoop en vermindering van het aanbod. Als deze lijn zich voortzet, dan speelt dat verkopers in de kaart, want zij profiteren meestal van een zekere schaarste. Het betekent tevens toenemende druk op de woningbouw. Dus: betere tijden voor projectontwikkelaars, bouwbedrijven, makelaars (jazeker) en gemeentelijke grondbedrijven. Na barre tijden kunnen zij weer profiteren van de toenemende drukte op de markt.

De concurrentie neemt daardoor toe. Planontwikkeling en bouw kunnen weliswaar sneller dan vroeger, maar zeker in de procedures zijn er vaak vertragende factoren. En: zoals ik eerder voorspelde, gaat de regionale Woningraad er niet komen, de gemeenten houden het nieuwbouwheft graag in eigen hand. Nu maar hopen dat er wel enige afstemming blijft.

Voor de koper is er dus wat te kiezen, maar hij moet er – zeker bij nieuwbouw – wel als de kippen bij zijn. Een enkel cijfer dan toch: vorig jaar steeg het aantal nieuwbouwwoningen dat werd verkocht met maar liefst 36%. In dezelfde periode nam het aantal te koop staande nieuwbouwwoningen met 15% af. Zeker in stedelijke gebieden zal dit verder gaan nijpen. Het beeld van een overvolle markt met (te) weinig kramen dringt zich op: het wordt dringen! Op het web is dat fysiek weliswaar minder voelbaar, maar toch. Funda noteerde het laatste kwartaal van 2015 een absoluut bezoekersrecord: gemiddeld 30,9 miljoen bezoeken per maand! En dat terwijl het aantal aangeboden objecten daalt. Ik weet het: niet iedere kijker is een koper, maar het illustreert dat er toch enige spanning begint te ontstaan.